نت گیگ

باز یا بستن پورت ها در سرور لینوکس توسط iptables

می 26, 2023 0 دیدگاه

نحوه جستجوی فایل ها در لینوکس

می 26, 2023 0 دیدگاه

دستورات مهم کرون جاب در لینوکس

می 26, 2023 0 دیدگاه

۵ راهکار برای رفع مشکل وصل نشدن کامپیوتر به اینترنت

می 26, 2023 0 دیدگاه

راهنمای خرید لپ تاپ

لپ تاپ یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در دنیای امروز است. در هنگام خرید هر کالایی باید ویژگی‌های خاص آن را در نظر گرفت و پروسه خریدن لپ تاپ هم از این قاعده جدا نیست.

شاید شما نیز جزو آن دسته از کاربرانی باشید که قصد خرید یک لپ‌تاپ یا رایانه شخصی همراه را دارید اما تصمیم‌گیری درباره خرید یک از مدل از میان برندهای متنوع لپ‌تاپ برایتان بسیار سخت و دشوار شده است

اگر سری به بازار لپ‌ تاپ‌ها بزنید، با مدل‌های مختلفی مواجه می‌شوید که هر کدام مشخصات سخت‌افزاری خاص خودشان را دارند و همین موضوع، تصمیم گیری برای انتخاب مدل مناسب را برای کاربر دشوار می‌کند.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی که باید قبل از خرید یک لپ تاپ توجه داشته باشید ، اشاره کنیم:

بدون گارانتی یا با گارانتی:

پیشنهاد ما خرید کالای با گارانتی است، شرکت های خدمات دهنده گارانتی معمولا خودشون هم در واردات لپ تاپ دست اندر کار هستند و گاهی اصلاً همون وارد کننده اصلی خودش گارانتی کننده هم هست و اگر قرار باشه جنس بدی وارد کنند و یا کالا هاشون مشکلی داشته باشه بیشتر از همه برای خودشون مشکل درست میشه چون بعد یه مدت تعداد مشتریهای ناراضی، لپ تاپ های تعمیری و مرجوعی و … سر به فلک میزند و باعث ضرردهی شرکت میشود در صورتیکه مدل های قاچاق و بدون ضمانت چون بدون گارانتی فروخته میشوند و قرار نیست فروشنده بعد از فروش کالاش به شما مسئولیتی داشته باشه معمولا توصیه نمیشود. توجه داشته باشید کالای قاچاق و ارزان و بدون گارانتی که جنسش از هر لحاظ بدون ایراد و مشکل باشه خیلی سخت گیر میاد و تقریبا نایابه…

هر لپ تاپی که در بازار وجود دارد از یک پردازنده برخوردار است

قدرت پردازنده:

هر لپ تاپی که در بازار وجود دارد از یک پردازنده یا به اصطلاح «قلب تپنده» برخوردار است. عمده‌ی قدرت لپ تاپ به همین پردازنده بستگی دارد. اگر لپ تاپ را برای کارهای معمولی می‌خواهید، به عوان مثال کتاب خواندن، وب گردی و موسیقی، نیازی به یک لپ تاپ قدرتمند ندارید، اما اگر استفاده‌ی شما از لپ تاپ بیش‌تر از این کارهای معمولی است بهتر است که به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند باشید.

پردازنده یکی از اصلی ‌ترین قطعاتی است که باید در انتخاب آن توجه کرد. به طور معمول پردازنده‌های Core i5 ساخت شرکت اینتل انتخاب خوبی از نظر قیمت و کارایی است. این پردازنده برای دانشجویان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. خرید پردازنده بالاتر یعنی Core i7 برای کسانی لازم است که کاربری حرفه‌ای‌تر دارند و می‌خواهند نرم‌افزارهای سنگین‌تری روی لپ‌تاپ خود اجرا کنند.

پردازنده پایین‌تر یعنی Core i3 نیز برای کاربری روزانه و سبک ساخته شده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم به خاطر قیمت سراغ پردازنده‌هایی مانند سری Celeron، Atom ،Penttium نروید، چون قدرت پردازشی پایینی دارند. در حال حاضر آخرین نسل پردازنده شرکت اینتل با معماری KabyLake در بازار ایران موجود است.

رم (RAM) :

به طور ساده، هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است و برنامه‌های بیش‌تری را می‌تواند همزمان اجرا کند. باز هم اگر از لپ تاپ توقع خاصی ندارید و صرفاً کارهای معمولی را با آن انجام می‌دهید، خیلی به رم توجه نکنید اما اگر قرار است با لپ تاپ کارهای سنگین انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که رم بالایی داشته باشد. در راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت که رم‌های DDR4 و ۸ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایتی رم‌های بالایی محسوب می‌شوند. رم‌ ۱ و ۲ گیگابایتی رمی ضعیف است و رم ۴ گیگابایتی نیز به عنوان رمی معمولی و قابل قبول شناخته می‌شود.

هرچه رم یک لپ تاپ بیش‌تر باشد سرعت آن لپ تاپ بیش‌تر است

‏هارد دیسک: 

امروزه تقریبا همه لپ تاپ ها حداقل ۱۶۰ یا ۱۸۰ گیگابایت گنجایش اطلاعات را دارند. اما شاید شما به مقداری بیش از این نیاز داشته باشید. ولی قبل از خرید یک لپ تاپ با هارد بالاتر به این نکات هم توجه کنید: شاید خرید یک هارد اکسترنال در کنار یک لپ تاپ با هارد پایین، کاربردی تر و به صرفه تر باشد. همچنین ممکن است استفاده از یک درایو اس اس دی ۱۲۸ در مقایسه با یک هارد درایو ۵۰۰ گیگابایتی بهتر باشد، البته اگر به دنبال سرعت بالاتر هستید. ‏

شارژدهی :

مورد دیگری که باید برای خرید لپ تاپ به آن دقت زیادی داشته باشید، قدرت نگه داری شارژ دستگاه است. یک لپ‌ تاپ باید به طور معمول حداقل چند ساعت برای وب گردی و دیگر کارهای سبک، شارژ نگه دارد. البته استفاده از باتری بزرگ‌تر باعث افزایش ابعاد و حتی وزن لپ تاپ شده که برای برخی کاربران مشکل بزرگی تلقی می‌گردد؛ بنابراین برای خرید لپ تاپ حتما موضوع شارژدهی را در نظر داشته باشید و اولویت خود را درباره قدرت باتری و ابعاد دستگاه مشخص کنید.

موردی که باید برای خرید لپ تاپ به آن دقت زیادی کنید قدرت نگه داری شارژ دستگاه است

گرافیک : 

به طور معمول در لپ تاپ‌ها یا از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه استفاده شده و یا پردازنده‌ی گرافیکی مجزا. پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه قوی نیستند و فقط برای انجام کارهای خیلی معمولی مانند ویرایش ویدئو مناسب هستند، اما اگر قرار است کارهایی بیش‌تر با لپ تاپ انجام دهید باید به دنبال لپ تاپی باشید که از تراشه‌ی گرافیکی مجزا برخوردار باشد. در ادامه راهنمای خرید لپ تاپ باید گفت برای ارزیابی پردازنده نیز به مدل پردازنده دقت کنید و نه به میزان حافظه‌ی آن. به عنوان مثال پردازنده‎ی NVIDIA 820M ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA 940M است و پردازنده‌ی NVIDIA 940M نیز ضعیف‌تر از پردازنده‌ی NVIDIA 970M است و به همین ترتیب.

اندازه نمایشگر :

سایز کلی لپ تاپ با اندازه نمایشگر رابطه مستقیم داشته و در این صورت اگر به دنبال صفحه نمایش با اندازه بزرگ هستید، باید با بیشتر شدن سایز کلی دستگاه کنار بیایید. لپ‌ تاپ‌های ۱۳ تا ۱۵ اینچی، ایده‌آل‌ترین نمونه‌های موجود برای کاربران مختلف هستند و معمولا از محبوبیت بالایی هم برخوردارند.

در صورتی که لپ تاپ جدید خود را برای اجرای برنامه‌هایی می‌خواهید که به فضای زیادی از صفحه نیاز دارند، حتما به فکر اندازه‌های بزرگ نمایشگر باشید. در این حالت اگر سایز کلی لپ تاپ برای‌تان مهم نیست، می‌توانید نمونه‌هایی را که از نمایشگر‌های ۱۷ اینچی استفاده می‌کنند، خریداری کنید. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که لپ تاپ ۱۷ اینچی علاوه بر سایز بزرگ، وزن بالایی هم خواهد داشت. علاوه بر این‌ها ویندوز هم قابلیت‌هایی را در این زمینه برای استفاده از بیشترین فضای کاربری در صفحات بزرگ به کاربر ارایه می‌دهد.

سایز کلی لپ تاپ با اندازه نمایشگر رابطه مستقیم دارد

پورت‌های جانبی:

مجهز نبودن یک لپ تاپ به پورت‌های جانبی دلیلی قانع کننده‌ای برای نخریدن آن دستگاه نیست. با این حال وجود داشتن این ابزارهای جانبی اتصال لپ تاپ شما به دستگاه‌های دیگر را راحت‌تر می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود که شما وابستگی کمتری به کابل‌های رابط اضافی داشته باشید.

بیشتر لپ تاپ‌های معمولی با استفاده از پورت‌های یو اس بی نوع ۳ و HDMI فایل‌های ویدیویی را پخش می‌کنند با این حال سازندگانی هم وجود دارند که لپ تاپ‌های خود را به پورت‌های یو اس بی نوع سی یا تاندربولت ۳ مجهز می‌کنند. خریدن دستگاهی که به پورت یو اس بی نوع C مجهز شده باشد، یک اقدام مثبت است، زیرا این پورت‌ها امکان اتصال دستگاه شما به شارژرها و پایه‌های مختلف را نیز فراهم می‌کنند.

سخن پایانی:

فاکتورهای بسیاری برای انتخاب لپ تاپ مناسب موجود بوده که هر کاربر با توجه به نیازهایش آن‌ها را رده بندی کرده و در پایان تصمیم به خرید می‌گیرد.

‏اما اینها فقط نکات سخت افزاری هستند، شکل ظاهری، طراحی کیبرد، کیفیت تاچ پد و … هم در انتخاب شما موثر اند.


دسته بندی ها: نرم افزار

دیدگاهتان را بنویسید

تمامی فیلدها موردنیاز هستند، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بت اسپات